Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Alians strategiczny |
Związek pomiędzy firmami, którego zamierzeniem jest realizacja wspólnego celu obu partnerów. Powstają, gdy pomiędzy partnerami sojuszu występuje słaba rywalizacja i silna współpraca. Alians oznacza przymierze, trwały sojusz pomiędzy partnerami lub współdziałanie konkurentów w celu osiągnięcia obustronnych korzyści.
|
https://mfiles.pl/pl/index.php/Alians_strategiczny
[dostęp: 10.07.2018]
|
2. |
Business Angels – Anioły Biznesu |
Są jednym z trzech rodzajów rynkowych dostawców finansowania typu venture capital. Ich inwestycje odgrywają szczególną rolę w procesie finansowania innowacji, gdyż lokowane są w znacznym stopniu we wczesne fazy rozwojowe projektów oraz w porównaniu z inwestycjami funduszy inwestycyjnych obejmują mniejsze kwoty. Taka charakterystyka inwestycji sprawia, że na rynkach rozwiniętych uzupełniają oni niejako działalność funduszy, obsługując inne części rynku.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
3. |
Centrum badawczo-rozwojowe (CBR) |
Przedsiębiorca niebędący jednostką badawczo-rozwojową, który na mocy Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej uzyskał status CBR. Celem nadawania statusu CBR jest rozwój prywatnego sektora badawczo-rozwojowego oraz wzrost popytu na usługi B+R przez powiązanie statusu centrum z zachętami podatkowymi.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
4. |
Centrum transferu technologii (CTT) |
Grupa nienastawionych na zysk jednostek doradczych, szkoleniowych i informacyjnych realizujących programy wsparcia transferu i komercjalizacji technologii i wszystkich towarzyszących temu procesowi zadań. Działalność CTT ma miejsce na styku sfery nauki i biznesu (stąd częsta nazwa jednostki pomostowe), ma zaowocować adaptacją nowoczesnych technologii przez działające w regionie małe i średnie firmy. Do podstawowych celów działalności centrów należy zaliczyć: 1) waloryzację potencjału naukowo-innowacyjnego w regionie, tworzenie baz danych i rozwijanie sieci kontaktów między światem nauki i gospodarki, 2) opracowywanie studiów przedinwestycyjnych, 3) identyfikację potrzeb innowacyjnych podmiotów gospodarczych (audyt technologiczny), 4) popularyzację, promocję i rozwój przedsiębiorczości technologicznej.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
5. |
Cykl życia produktu |
Koncepcja cyklu życia produktu pomaga wyjaśnić dynamikę sprzedaży produktu na rynku i związane z tym poziomy zysku. Może być stosowana w procesie zarządzania produkcją, sprzedażą, planowaniem działań marketingowych. Zakłada ona występowanie następujących faz cyklu życia produktu na rynku: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość, spadek.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
6. |
Digital PR |
Działania Public Relations w głównej mierze skupiające się na narzędziach dostępnych w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Dzięki nim można kształtować wizerunek, komunikować się z mediami (głównie elektronicznymi), rozwijać bazę dziennikarzy oraz portali internetowych.
|
Definicja sformułowana przez zespól ekspercki na podstawie: http://blog.bloomboard.co/2017/03/02/digital-pr-vs-content-marketing/
[dostęp: 10.07.2018]
|
7. |
Inkubator przedsiębiorczości |
Instytucja powołana w celu kompleksowego wspierania biznesu. Głównym celem inkubatora jest wypromowanie efektywnych przedsiębiorstw, które po opuszczeniu programu są zdolne samodzielnie przetrwać finansowo. Po opuszczeniu inkubatora firmy tworzą miejsca pracy, rewitalizują środowisko lokalne, komercjalizują nowe technologie, tworzą dobrobyt i pomyślny rozwój lokalnej i narodowej gospodarki.
|
Definicja sformułowana przez zespól ekspercki na podstawie: https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
8. |
Innowacja marketingowa |
Wdrożenie nowej metody marketingowej wiążącej się ze znaczącymi zmianami w projekcie/konstrukcji produktu lub w opakowaniu, dystrybucji, promocji lub strategii cenowej. Celem innowacji marketingowych jest lepsze zaspokojenie potrzeb klientów, otwarcie nowych rynków zbytu lub nowe pozycjonowanie produktu firmy na rynku dla zwiększenia sprzedaży.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
9. |
Innowacja organizacyjna |
Wdrożenie nowej metody organizacyjnej w przyjętych przez firmę zasadach działania, w organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem. Celem innowacji organizacyjnych może być osiągnięcie lepszych wyników poprzez redukcję kosztów administracyjnych lub kosztów transakcyjnych, podniesienie poziomu zadowolenia z pracy (a tym samym wydajności pracy), uzyskanie dostępu do aktywów niebędących przedmiotem wymiany handlowej (takich jak nieskodyfikowana wiedza zewnętrzna) czy obniżenie kosztów dostaw.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
10. |
Innowacja procesowa |
Wdrożenie nowej lub znacząco udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Do tej kategorii zalicza się znaczące zmiany w zakresie technologii, urządzeń oraz/lub oprogramowania. Mogą mieć za cel obniżenie kosztów jednostkowych produkcji lub dostawy, podniesienie jakości, produkcję bądź dostarczanie nowych lub znacząco udoskonalonych produktów. Innowacja produktowa – wprowadzenie wyrobu lub usługi, które są nowe lub znacząco udoskonalone w zakresie swoich cech lub zastosowań. Zalicza się tu znaczące udoskonalenia pod względem specyfikacji technicznych, komponentów i materiałów, wbudowanego oprogramowania.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
11. |
Innowacyjny klaster przemysłowy |
Inaczej grono (ang. cluster), geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (na przykład uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych i stowarzyszeń branżowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących. Określenie innowacyjny dotyczy charakteru podejmowanej działalności w ramach funkcjonowania klastrów.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
12. |
Joint Venture |
Termin określający wspólnego przedsiębiorcę, który dotyczy przedsięwzięcia opartego na wkładzie kapitału dwóch lub więcej podmiotów, niezależnych od siebie pod względem ekonomicznym, prawnym oraz administracyjnym. Joint venture znajdują się pod tzw. wspólną kontrolą przedsiębiorców, którzy zachowują odrębną osobowość prawną.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
13. |
Kapitał ryzyka – venture capital (VC) |
Jest to rodzaj finansowania o charakterze udziałowym (realizowanego głównie poprzez zakup akcji bądź udziałów spółki) średnio- lub długoterminowym i przeznaczonego głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw, nienotowanych na giełdzie papierów wartościowych, a posiadających znaczący potencjał szybkiego rozwoju. Akcje/udziały tych przedsiębiorstw nabywane są z zamiarem ich późniejszej odsprzedaży. Przychody ze sprzedaży akcji/udziałów przedsiębiorstwa są dla inwestora podstawowym źródłem odzyskania zainwestowanego kapitału oraz realizacji zysków. Głównym źródłem zysków inwestora jest przyrost wartości przedsiębiorstwa. VC zajmuje istotne miejsce w zakresie finansowania projektów innowacyjnych, realizowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jego szczególną cechą jest finansowanie firm powstających i rozwijających się na bazie innowacji.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
14. |
Komercjalizacja |
Pojęcie pochodzi od angielskiego słowa commerce oznaczającego handel lub wymianę handlową. Podstawowym celem tego działania jest więc przeniesienie (transfer) wyników badań lub określonej technologii na rynek.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
15. |
Licencjonowanie |
Udzielanie, udzielenie licencji na określony produkt czy patent.
|
Definicja sformułowana przez zespół ekspercki
|
16. |
Park naukowo-technologiczny |
Organizacja zarządzana przez wykwalifikowanych specjalistów, której celem jest podniesienie dobrobytu społeczności, w której działają poprzez promowanie kultury innowacji i konkurencji wśród przedsiębiorców i instytucji opartych na wiedzy. Aby osiągnąć ten cel, park naukowy stymuluje i zarządza przepływem wiedzy, technologii pomiędzy szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, przedsiębiorstwami i rynkami. Ułatwia tworzenie i rozwój przedsiębiorstw opartych na wiedzy poprzez inkubowanie i proces pączkowania (spin-off). Dodaje przedsiębiorstwom wartości poprzez wysokiej jakości usługi oraz obiekty i terytorium o wysokim standardzie.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
17. |
Park przemysłowy |
Zespół wyodrębnionych nieruchomości, w którego skład wchodzi co najmniej nieruchomość, na której znajduje się infrastruktura techniczna pozostała po restrukturyzowanym lub likwidowanym przedsiębiorcy, utworzony na podstawie umowy cywilnoprawnej, której jedną ze stron jest jednostka samorządu terytorialnego, stwarzający możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcom, w szczególności małym i średnim. W ramach parków przemysłowych realizowana jest polityka w zakresie: – wspomagania młodych innowacyjnych przedsiębiorstw nastawionych na rozwój produktów i metod wytwarzania w technologicznie zaawansowanych branżach; – optymalizacji warunków transferu technologii i komercjalizacji rezultatów badań z instytucji naukowych do praktyki gospodarczej; w praktyce spotykanych pod nazwami parki: naukowe, badawcze, naukowo-badawcze, naukowo-technologiczne, przemysłowo-technologiczne, technopole itp.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
18. |
Park technologiczny |
Zespół wyodrębnionych nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną, utworzony w celu dokonywania przepływu wiedzy i technologii pomiędzy jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 389 oraz z 2003 r. Nr 39, poz. 335) a przedsiębiorcami, na którym oferowane są przedsiębiorcom, wykorzystującym nowoczesne technologie, usługi w zakresie doradztwa w tworzeniu i rozwoju przedsiębiorstw, transferu technologii oraz przekształcania wyników badań naukowych i prac rozwojowych w innowacje technologiczne, a także stwarzający tym przedsiębiorcom możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez korzystanie z nieruchomości i infrastruktury technicznej na zasadach umownych.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
19. |
Startup |
Firma o wysokim ryzyku i potencjalnie wysokim zwrocie z podjętej inwestycji, działająca w obszarze innowacyjnych technologii.
Przedsiębiorstwo w pierwszej fazie rozwoju stworzone w celu poszukiwania modelu biznesowego oraz finansowania, które zagwarantowałoby jego rozwój. Startupy mogą powstawać w dowolnej branży, jednak najczęściej są kojarzone z internetem i nowymi technologiami.
|
https://premium-consulting.pl/slownik-marketingowy/
[dostęp: 10.07.2018]
|
20. |
Social media |
Grupa mediów internetowych oraz aplikacji mobilnych, których zadaniem jest przekształcenie komunikacji w interaktywny dialog. Media społecznościowe to nie tylko Facebook i Twitter, ale także fora internetowe i grupy dyskusyjne oraz narzędzia mobilne.
|
https://premium-consulting.pl/slownik-marketingowy/
[dostęp: 10.07.2018]
|
21. |
Software house |
Przedsiębiorstwo zajmujące się tworzeniem oprogramowania.
|
Definicja sformułowana przez zespół ekspercki
|
22. |
Transfer technologii |
Przekazywanie określonej wiedzy technicznej i organizacyjnej oraz związanego z nią know-how celem gospodarczego (komercyjnego) wykorzystania. Transfer technologii to proces zasilania rynku technologiami, stanowiący szczególny przypadek procesu komunikowania się. Należy podkreślić interakcyjny charakter tego procesu, w którym występują rozmaite pętle sprzężeń zwrotnych pomiędzy nadawcami i odbiorcami wiedzy oraz nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych. Transfer dokonuje się głównie pomiędzy sektorem nauki i badań a sferą działalności gospodarczej, tworząc specyficzny pomost pomiędzy tymi światami.
|
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812. pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|