Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


nnk.asset.publisher.info.header

Informacje szczegółowe urzędu

ROBOTY PUBLICZNE


Nabór Wniosków o organizację robót publicznych dla osób bezrobotnych w ramach FP - 2021

Powiatowy Urząd Pracy w Gryfinie
ogłasza
NABÓR WNIOSKÓW ORGANIZACJĘ ROBÓT PUBLICZNYCH
DLA OSÓB BEZROBOTNYCH

w 2021r.
 
Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty – z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy -gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.
 
Wnioskodawca ubiegający się o zorganizowanie robót publicznych jest zobowiązany do zatrudnienia w ramach robót publicznych w pełnym wymiarze czasu pracy osoby bezrobotnej skierowanej do wykonywania tych prac na okres do 6 miesięcy oraz co najmniej na okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu odbywania robót, gwarantując minimalne wynagrodzenie za pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i wymiar czasu pracy nie niższy niż 1/2 etatu.

Starosta będzie dokonywał zwrotu części kosztów poniesionych przez wnioskodawcę na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne za osoby zatrudnione w ramach robót publicznych w 2021r. przez okres do 6 miesięcy w wysokości uprzednio uzgodnionej i nie przekraczającej kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz składek na ubezpieczenia społeczne od tej kwoty (nie więcej jednak niż 99% faktycznie poniesionych kosztów)
 
Termin składania wniosków w ramach naboru:
od 17.05.2021 do wyczerpania środków
Wnioski będą  rozpatrywane na bieżąco zgodnie z kolejnością ich wpływu

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wnioskodawca będzie wzywany do uzupełnienia  lub skorygowania wniosku w terminie 7 dni kalendarzowych od daty otrzymania informacji o konieczności usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Wnioskodawcy, którzy złożą wnioski o organizację robót publicznych otrzymają informację na piśmie o rozpatrzeniu wniosku i podjętej decyzji w terminie do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.

Wnioskodawca zobowiązany będzie, w szczególności do:
  1. nie dokonywania zwolnień pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych w drodze wypowiedzenia stosunku pracy (za wyjątkiem wypowiedzenia na podstawie art. 52 kodeksu pracy) ani na mocy porozumienia stron;
  2.  nie udzielania urlopu bezpłatnego w trakcie trwania umowy dla pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych..
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego, urząd skieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego, posiadającego kwalifikacje wymagane przez wnioskodawcę. W przypadku braku kandydatów o wymaganych przez wnioskodawcę kwalifikacjach, będzie on zobowiązany do zatrudnienia na zwolnionym stanowisku pracy skierowanego bezrobotnego o kwalifikacjach niższych od wymaganych, umożliwiających jednakże zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wykonywanie pracy na zwolnionym stanowisku.
 

nnk.asset.publisher.attachments

(1)Wniosek o organizację robót publicznych_2021
(1)Wniosek o organizację robót publicznych_2021.docx 78 KB
(1)Regulamin organizowania robót publicznych_21
(1)Regulamin organizowania robót publicznych_21.docx 55 KB
pomoc-de-minimis
pomoc-de-minimis.pdf 627 KB

Menu Display